woensdag 1 maart 2017

Heerlijke koekjes




Geïnspireerd door een recept van 'Lisa goes Vegan' heb ik deze koekjes gemaakt, ik vind ze heerlijk! Als je liever geen pindakaas gebruikt dan kun je waarschijnlijk ook wel een notenpasta gebruiken, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Waarschijnlijk moet je dan nog wel wat suiker of zoetstof toevoegen omdat pindakaas van nature zoeter is.

Ingrediënten:
  • 2 bananen
  • 100 gram (ongezoete) pindakaas
  • 100 gram fijne havermout
  • 60 gram rozijnen
  • 3 theelepels cacao (ik gebruik rauwe)
  • snuf zout
  • eventueel een beetje stevia of andere zoetmaker

Ik gebruik een uitsteekvormpje om mooie rondjes te maken, maar dit hoeft niet per se.

Werkwijze:

  • Verwarm de oven voor op 175/180 graden Celsius.
  • Prak de bananen fijn.
  • Meng de pindakaas door de bananenpulp.
  • Voeg de rest van de ingrediënten toe en meng het goed door elkaar.
  • Maak ongeveer 10 gelijke hoopjes op bakpapier en druk deze (met behulp van een vormpje) plat tot ongeveer een halve cm dikte, schuif daarna het geheel op een rooster.
  • Bak de koekjes op het bakpapier op het rooster zo'n 16 minuten.
  • Draai het papier met koekjes en al om (bij mij blijven ze altijd plakken), haal voorzichtig het bakpapier er af en bak ze nog eens op het rooster een minuut of 8 af. 



Na het afkoelen kun je de koekjes invriezen voor later gebruik. Ik bewaar ze zelf nooit in een blik of zo omdat ik bang ben dat ze dan minder lekker worden, maar dat is een kwestie van uitproberen. Ik verwarm ze vlak voor gebruik altijd in een warme oven van 100 graden. Dus de bevroren koekjes in de oven, op 100 graden voorverwarmen zetten en gewoon er in laten liggen ook al stopt de oven als hij op temperatuur is. Iedere oven werkt anders natuurlijk, maar bij mij worden de koekjes zo extra lekker.



Geniet er van!
X Sonja



Geen opmerkingen:

Een reactie posten