vrijdag 1 juli 2016

Vega Romige Spaghetti

Follow my blog with Bloglovin

Vandaag heb ik weer heerlijk gesmuld van een romige spaghetti. Meestal maak ik een rode saus met een pasta, maar ter afwisseling vind ik deze ook wel eens lekker.

Omdat ik de regels van het OMS dieet (overcoming ms) volg, kies ik voor producten die volwaardig en plantaardig zijn (whole food, plant based) met zo min mogelijk verzadigde vetten. Ook bak ik zonder olie, lees hieronder hoe ik dat doe.

Hier het recept (voor 1 à 2 personen):


Voor de saus:

  • 50 g ongebrande cashews (nacht weken)
  • 1 eetlepel vetarme bouillonpoeder (Rapunzel) 
  • 1 pot witte bonen(spoelen), 1/2 pot water
  • 2 eetlepels edelgist
  • 1 teentje knoflook
  • Zout en peper naar smaak

Groentes die ik gebruikt heb, maar je kunt zelf variëren:

  • 1 grote ui, 200g champignons, 1 courgette en een handje verse bieslook
en
  • 75 tot 100 g volkoren spaghetti (of andere volkoren pasta) met wat zout.
*Dit recept bevat ongeveer 22 gram vet waarvan 4 gram verzadigd.


Bereiding:


  • Zet water op voor de pasta (kook deze volgens de bereidingswijze op de verpakking).
  • Snij en bak de groenten (eerst de ui). Ik bak de ui in een klein beetje water en dan laat ik het net even bruin bakken voordat ik weer iets water toevoeg, zo krijgt de ui zijn bruine kleur en gebakken smaak. De bodem wordt dan steeds bruin, maar zodra je iets water toevoegt laat dit weer los (in mijn greenpan tenminste wel).

  • Dan de klein gesneden champignons mee bakken.



  • En dan bak je nog even kort de klein gesneden courgette mee.




  • Doe de bonen, het water, de edelgist, de bouillonpoeder, de knoflook en de noten in de blender, blend dit tot een gladde saus. Giet dit bij de groentemix zodat het samen kan verwarmen. Soms voeg ik hier nog wat blokjes ontdooide spinazie toe om voor die dag wat extra (blad-) groente binnen te krijgen.


  • Voeg de pasta toe en als laatste de bieslook, deze kun je beter niet mee laten koken want dan verliest het zijn smaak.

  • Ik heb zelf nog wat Keltisch zeezout toegevoegd, maar dat is naar eigen smaak.



En nu smullen maar!

X Sonja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten